• Cathelijne De Vries

Succesvol veranderen doe je zo

Verandering. Er wordt veel over gezegd. En misschien nog wel meer over geklaagd. Want veranderen, dat doen we niet graag...toch?


Bij Sugar Me zijn we het daar niet mee eens. We willen & kunnen best veranderen, maar gewoon niet zomaar. Niet omdat iemand anders dat zegt. Niet als er geen voordeel voor ons in zit. Niet als we niet de middelen krijgen om te veranderen.


Wat is er dan wel nodig? Dat leggen we je in deze blog graag uit!


Eerst even wat theorie

Er zijn heel wat theorieën en modellen over "Omgaan met verandering". Hieronder lijsten we onze twee favorieten op:


ADKAR: Van bewustwording tot duurzame verandering

Zoals je in het plaatje ziet, zegt de theorie van Prosci dat mensen in 5 stappen door verandering gaan. De twee belangrijkste elementen voor ons:

  • Dit is sequentieel: je kunt pas naar de volgende fase als je succesvol door de vorige fase heen bent

  • Iedere fase heeft zijn eigenheid in mogelijke "blokkades" die je verhinderen om verder te komen in het veranderingsproces

Model ADKAR: de 5 stappen in een veranderingsproces
ADKAR fases van verandering

Lippitt: vijf elementen voor succes in complexe verandering

Dit model, reeds beschreven in 1987, toont aan wat er nodig is om een complexe verandering succesvol door te voeren. Dat zie je in de figuur hieronder:


Lippitt-Knoster model of managing complex change
Vijf elementen voor succesvolle verandering

Wat betekenen deze elementen:

  1. Visie: Waarom doen we dit, wat is onze strategie?

  2. Skills: Welke vaardigheden heb je nodig in de nieuwe situatie?

  3. Incentives: Wat levert de verandering jou op?

  4. Resources: Welke middelen heb je nodig om in de nieuwe situatie te kunnen werken?

  5. Action plan: Welke stappen nemen we om naar de nieuwe situatie toe te gaan?


De kracht van dit model zit er voor ons in, dat het ook duidelijk maakt wat de impact is als één van de elementen ontbreekt of onvoldoende aanwezig is. We hebben dit in het plaatje hieronder nog eens duidelijk gemaakt:


The model of Lippitt-Knoster: how to manage complex change. What are the five elements for success, and the impact of a lacking element?
Lippitt-Knoster: Managing complex change

Vier tips voor jouw succesvolle verandering

Al die theorie is mooi, maar hoe krijg je nu echt mensen mee in die verandering? Onze vier tips:


Tip 1: Wees duidelijk - vanaf het begin

Vanaf het begin van de verandering moet een aantal zaken heel duidelijk zijn:

  • Waarom doen we dit, en waarom nu? (Visie)

  • Deze verandering is blijvend

  • We gaan jou helpen om mee te gaan in de verandering. Jouw succes is ons succes

Hoe je dit doet? Door een goed en pakkend verhaal, over nu en de toekomst, over de bijdrage van jouw team aan die toekomst. Een verhaal waar emotie & ratio in zit, dat persoonlijk is en begrijpbaar.


Tip 2: Ga niet te snel (naar de volgende stap)

Mensen trainen, terwijl ze nog geen goesting hebben in die nieuwe werkwijze? Verwacht dan geen groot rendement van die training.


Iedere stap heeft zijn eigen aanpak nodig. Zitten jouw mensen bijvoorbeeld nog in de weerstand? Zoek uit waar de weerstand vandaan komt en pak die eerst aan. Pas daarna kun je verder.


Zoek waar de blokkades van de mensen zitten. Gebruik de juiste tools om die blokkades weg te nemen.


Tip 3: Ga niet te langzaam (blijf niet hangen)

Soms willen mensen niet mee in de verandering. Ze saboteren jou en je veranderingsproject. Natuurlijk, aandacht voor het individu is belangrijk. En toch moet je soms door, omwille van het project of de anderen die wel verder willen.


Ga dan door. Maak duidelijk aan de achterblijver dat je doorgaat en waarom. Maak duidelijk wat die persoon kan doen om toch mee te komen, wat de consequenties zijn van moedwillig achterblijven, en hoe je de achterblijver wilt helpen om mee te komen.


Te langzaam gaan haalt de flow uit je verandering, geeft ruimte voor twijfel, creëert onzekerheid voor de groep. Dit wil je vermijden.


Tip 4: Blijf communiceren (maar verwacht geen wonderen)

Blijf in gesprek. Blijf informeren over je veranderingsproject. Maar verwacht geen wonderen: jouw maandelijkse nieuwsbrief gaat mensen niet over de streep halen.


Communicatie doe je dus op verschillende niveaus:

  • Algemene communicatie (bv een nieuwsbrief): heeft vooral zin om "awareness" te creeren en de boodschap te herhalen ("reinforcement").

  • Voor alle andere fases in je verandering ga je meer specifiek moeten werken, met duidelijke sponsors die specifieke informatie kunnen delen en door coaching van je team

Conclusie: veranderen kunnen we allemaal!

Met de juiste middelen kunnen we allemaal succesvol veranderen. En door de juiste veranderstrategie te hanteren, kan ook jij een veranderingsproject (bege)leiden.


Nog even op een rijtje wat je daarvoor nodig hebt:

  1. Inzicht in de modellen van verandering & verandermanagement

  2. Leiderschapsvaardigheden, om te leiden en begeleiden

  3. Intrinsieke motivatie om naar de nieuwe situatie te gaan

  4. Vertrouwen in de kracht en veerkracht van jouw team

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen hierin? Neem snel contact op, dan luisteren we graag naar jouw vragen en ideeën.

Zoals één van onze deelnemers aan een workshop zei: "Ik kende ADKAR al wel, maar nu werd het eindelijk echt eens concreet". Dat gevoel gunnen wij jou ook!




40 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven